fredag 15. mars 2013

IKKE SOM DE ANDRE av Sigve Lauvaas * Side 2-8 (Bok 12-2012)

K.Herredsvela-Ill




Side 2
TREN

Tren deg opp.
Snakk med noen du er glad i.
Snakk tydelig, og i bilder,
Så du kan bli kjent med apparatet
Før lekene begynner.

Spør ikke om alt,
Og ha noe for deg selv,
For øvelsene er mange
Og alderen tærer.

Best er det å trene fra ungdommen av,
Mens genene er på topp,
Og du kan friskne til av vann
Eller en venn.

Snakk så blodet tuter og lengter
Til kjæresten i rommet,
Så ingen tror du er ensom
På vei til streken.


BEHØVER RO

Snakk om skjønnheten og varmen
I forholdet til den ene,
Så ingen faller mellom to stoler
Og vraker livet.

Du behøver ro til å tenke klart
Og en å være sammen med,
Uansett hvor smertefullt det kan bli.
For ingen kjenner dagen.

Snakk om ord, og navnet
Som slår bobler i vannet og roper
Når du er alene.
Snakk deg frem på veien
Til du er avkledd.

Skjønnere enn øynene dine, har ingen sett,
Sier vi til den vi elsker,
Og havner i garnet,
Uten frihet, uten kontroll.

3
ENSOM

Vi er ensomme, og plages av de andre
Som merker oss med bobler av hysteri.

Vi som skriver skjelvende dikt,
Uten ordene går tapt,
Trenger en veileder med mange poeng
Før koden blir slettet.

Jeg kjenner meg igjen, og har mistanke
Om å være i samme båt som Roosevelt.

Jeg vil først og fremst skrive åndens lys
Som renner gjennom silen,
Og feste det til bilder i galleriet
Til minne om mitt liv.


TID

Har du tid nok? spør du kanskje,
Og rekker nesten ingenting
Før dagen har lagt seg i rommet,
Og du ligger naken ved siden av,
Som en jomfru på flyttefot.

Har du tid til en flybillett, eller en landing
På månen? mens byen raser,
Og alle varige forhold er brutt.
Eller vil du helst hjem til en kopp kaffe
Og litt sengevarme i armkroken?

Valget er ditt. Valget er ditt.
Og du får bonuspoeng for å velge riktig.
Slik er livet mellom henne og han.
Så lenge vi er annerledes skapt,
Har gleden og lykken blomstret på jorden.

At tid er mer verdt enn gull, er visdom.
Men ingenting er som livet og lyset.
Gjør derfor bålet ferdig før vinterstormen,
Så vi kan foredle våre hjerter
Før tiden renner ut, og vi må ta avskjed.

SKRIVER

Jeg skriver best om formiddagen,
Og sent på kvelden.
Jeg speider etter bilder i horisonten,
Og språket lyser i gull.

Med litt vann holder jeg dampen,
Og skriver i skåler fra hagen,
Som danser i vind.
Jeg skriver til min fødselsdag.

Jeg skriver om fjellene i det fjerne
Og skogen med kongler,
Og teppet på himmelen
Med stjerner, og måne av gull.

Men mest skriver jeg om den ene,
Som for meg er den rette,
Og lar kjærligheten flyte
Som vann over hode og bryst.


DRØM

Lær meg å drømme om navnet,
Og se dine øyner.
Lær meg å tørke tårene dine,
Så jeg kan få fred.

Drøm i min drøm en tanke
Som bærer kjærlighet til alle land.
Fyll meg med kraft fra din himmel.
Lær meg å se.

Jeg lytter til dine hengende hager
Som drypper av gull.
Jeg drømmer et tilfeldig møte
Med min elskede.

Drømmens beger henger høyt,
Og jeg vil aldri slutte å drømme.
Drømmen er livet i ånd,
Åpenbart for engler.

BRUDD

Bruddene er mange.
Til slutt brytes alle lenker,
Og uforskyldt og evig
Kommer en høysommer.

Blir du med?
Blir du med i blomsterkransen
Som vekker døden, og skaper liv?

Bryt ut i jubel. Bryt ut av ringen
Som holder oss tilbake.
Gå stille over plenen,
Og bli uforskyldt ren.

Brudd av sener og bein,
Brudd på avtaler,
Brudd med den elskede
Som allerede er fugl i vinden.
Hva gir du for det?

Bryt brødet, og gi meg.
Og la meg få drikke din vin.
Jeg skal bryte opp muren
Og bli engel igjen.


SØYLER

Gi meg en søyle i ordet,
Så huset står støtt.

Ensomt kan treet strekke sin kropp,
Mens du åpner favnen, og spiser eplet
Med god appetitt.

Gi meg en søyle av ånd til min reise.
Gi meg et tempel med spir.
La meg få møte en engel i døren,
Og du er for evig min.

Huset skal vokse, og røttene gro.
Men, den som vil kjenne åndens frukt,
Må vaske sin panne, og kysse støvet.
For av støvet skapte Gud.

6
LYSET

Lyset skinner blått i fjell.
I natt drypper gull på jorden.
Og under teppet av vevd lin
Leker barnet gjemsel.

Lyset innhyller meg, og gjør meg varm.
Med levende øyner kan jeg se
Hellige beger.
Og englene skjenker sine barn
Mens stjernene lyser.

Lyset flammer på jorden, og åpner dører.
Og blomstene springer på marken.
Og jeg har fått kjærlighetsbrev
Av en barndomsvenn.


BRØNN

Skulle jeg bli misunnelig
Over barnet som kryper på golvet,
Som lærer ord,
Og elsker å pludre høyt.

Skulle jeg legge lokk på brønnen
Som gir ord til grøde,
Og lyser så verden elsker og ler?

Nei, drikk siker barnet, drikk melk
Til vandring i mørke og lys.
Det er et inderlig håp,
At brønnen aldri blir tørr.

Jeg skinner i glansen av ditt ansikt
Og drikker av måne og sol.
Og ordene dine er honning og kamfer,
Kjærlighets frukt, det levende vann
Som forvandler vår sjel
Og skaper søsken på jord.

FORMER

Jeg går vill i ordene.
Alle formene villeder.
Selv en nydelig design
Får meg til å vakle.

I dag er resten av mitt liv.
I morgen er en ny sjanse
Å finne fred, og oppnå harmoni.

For å oppleve indre fred,
Må en forberede sjelen.
Det er ditt øyeblikk.
Det er du som må gripe roret
Og styre i rett kurs.

Vi lever, og spiller biljard,
Kjører bil, og treffer nye venner.
Vi tørster etter å nyte helheten,
Møte vårt innerste.

Vi ønsker å nyte livet,
Være til som et åndelig tempel.
Vi vil være en katedral for Gud,
Og tørster etter å bli koblet
Til en hellig sammenheng.

Vi ønsker å bringe hverandre hjem.
La brødre og søstre få se lyset
Som opplyser verden med visdom,
Og skaper fred.

Ordene tar form, og helheten
Blir til en levende katedral.

Gud har designet oss,
Derfor er vi en juvel i byggverket.

Kom nærmere, sier Skaperen.            
Grip dagen, og forbered morgendagen.
Det er aldri for sent å begynne.
Forbered deg til å erfare det ypperste,
Og møt din egen, rene og sanne, natur,
Guds hellige design, med kjærlighet.
Det er målet med livet.

8
NATUR

Vi kan dele bekken mellom oss,
Og syrintreet.
Vi kan dele stien til Kreklinghagen,
Og rosebusken.

Hele verden kan vi dele mellom oss,
Og granske skriftene.
Vi kan dele skogen og fjellet,
Og alt som er.

Vi kan dele ordene og musikken,
Lyset og vinden.
Alt kan vi dele mens vi lever.
Og etter vinter, kommer vår.


ORD

Ordet er mer enn ord,
Og lyset mer enn lys.
Alt er blitt til av det ene frø.
Liv er liv, til det en gang må dø.

Jeg ligger og bryter brødet,
Som Jesus i Betania.
Alle bør smake, og kjenne
Kraften som Gud vil gi.

Ordet er mer enn håndtrykk,
Vinen er mer enn vin.
Ditt ansikt skal lyse for andre,
Og lovsangen skal stige i sky.

Ut til den store skare
Skal ordet forkynne fred.
Kjærligheten berører vårt hjerte.
Gud velsigner vår sjel.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar