fredag 15. mars 2013

IKKE SOM DE ANDRE av Sigve Lauvaas * Side 19-28 (Bok 12-2012)










Side 19
TREFFES

Noen skal treffes,
Og jeg oppdaterer meg
På kafeen, og dikter et vers eller to
Om å vente på trikken
Til alle sover,
Og gå hjem alene.

Noen treffes hver dag,
Og trenger å treffes, for dagene er slik.
Og solen ser oss som en skygge i landsbyen,
Og beundrer oss for det.

Ja, vi treffes hvert sekund av
Usynlige tråder, og presenterer oss,
Uten å vite til hvem,
På veien til jobben, i toget eller trikken.
For alle vil komme frem,
Og alle har hjernen til verktøykasse
Fra solen står opp, til den går ned,
Med litt pause mellom slagene.
For vi trener alle å puste.


ORD

Ord splitter folk, og binder
Som sterk lim.
Og jeg lengter etter å se ordene
Som tangenter,
Og elsker høyt spill
Om å elske systemet,
Og opprettholde byggverket.

Ordene er et eget kapittel i skapelsen,
En hilsen til hverandre,
Et smil fra, og til.
Ordene hjelper oss å se.

Vi er smålige om vi ikke ser ordene,
Og møtes som barn igjen
For å høre eventyret om trollet
Som oppfant flyet,
Eller fortellingen om vinterkvelden
Med alle hjul i blått.

20
MØTE

I det lange løp
Går vi ifra hverandre,
Eller møtes igjen
Til melodien av Grieg,
Eller country.

Vi møtes som elskende folk
Og spiser med pinner
Eller drømmer.
Og natt og dag er borte
I melodien.

Det tar lang tid å komme frem
Til møteplassen,
Der vi kan utveksle erfaringer,
Og se etter den perfekte
Som tilgir meg.


SAMMEN

Vi konverserer
Og går tur i landskapet
Med nykjøpte klær,
Eller skriver brev
Med heftige ytringer,
Som kongeskipet tar med
Over Atlanteren.

Vi er sammen, og født
Som brennende busker
I en ørken som distraherer
Vår vakre hud.
Og mister noe på veien,
Der vi lever bak stengte dører,
Før vi mister alt.

Sammen på Gamlehjemmet,
Som er varm for årstiden,
Men lukket for innsyn.
For vi er mennesker i landskapet
Med handikap,
Og må skjules for forbipasserende,
Enda vi kan språket, og synger bordvers.

21
NAKEN

Med tanke på den ene
Som fikk meg inn i lyrikken,
Føler jeg meg naken
Og alene.

Og vennene forsvant
I leken med ord.
Og jeg ble igjen alene,
Som flyktning på jord.

Jeg eksisterer i diktet,
Og for den ene i verden,
Men er fremmed for andre
Og naken, til salgs.

Men ingen problemer
Syr leppene sammen.
Jeg lever i bilder, og leker
I dammen.


FORTELL

Fortell om krigen,
Og vis oss stjerner.
Ta hånden til henne
Som strekker halsen.

Ømt skal vi vandre,
Og lykken skal blomstre.
Kjøp meg en blyant
Så skriver jeg navnet.

Alle skal vite
At vi hørte sammen.
Sannheten gav oss
En nøkkel for livet.

Fortell om min fortid,
Og følg meg til graven.
Gi meg litt honning
Og lys mine ord.

22 
SLOSS

Det er farlig å sloss,
Sa en bredskuldret kvinne.
Rekk meg din hånd.

Å leve livet
Kan føre til brudd.
Men alt er et spørsmål
Om makt eller status.

Vi sloss for å elske
I tanker, i lyset,
Og glemmer vår neste.

Vi lever som utskudd,
Og sloss for å vinne.
Vi ærer den ene,
Og opphøyer livet.


SANG

Syng for meg noe
Fra rosehagen.
Syng meg i søvn med deilige toner.
Gjør meg et ærend
Før dagen går.

Tørk støv av sangen
Om blåveispiken.
Syng meg frisk
Med din gode stemme
Før klokkene slår.

Syng for meg barndommen,
Som gikk så fort,
Og favn meg med hendene dine.
Gi meg et teppe av ekte ull.
Se meg før dagen er omme.

Kom hit til min stue,
Kom til min seng.
Syng til mitt ensomme hjerte.
Jeg skal i vinden, som gras og lauv.
Som blomsten er du, min kvinne.

23
FLYPLASS

Jeg er en flyplass for ord
Som kommer som regn eller hagl,
Som underlige frø på reise
Fra kontinent til kontinent.

Jeg tar imot vannet
Som flyter over sine bredder,
Og samler alle verdens hav i min hånd.

Vannet strømmer over og under jorden,
Og skaper årer i landskapet,
Så kjærligheten kan blomstre
Og druene modnes.

Jeg er en flyplass for lys,
Og tar imot med åpne armer.
Og mine venner får drikke seg utørst
Av stråler fra sol og stjerner.


VANN

Vannet vet veien.
Og vi bør vite sannheten
Før klokkene slår,
Før vannet renner bort
I en ukjent tunnel.

Vannet har en egen kraft,
Som flyter i barnet
Og skaper energi
Og kjærlighet.

Vannet kommer innom,
Som en følelse,
Og blir til is.
Vannet koker, og gir
Seg selv til oss.

Vannet og ordet
Gjør virkeligheten mulig,
Og vi drikke til visdom
Fra Sereptas krukke. 

24 
SPEIL

Ikke som et speil av de andre,
Ikke som gammel vev.
Jeg er ny, med krage,
Og hatt fra Lyon.

Bildene bortenfor solen
Kommer med navn og stas.
Jeg er en fattig enke,
Gjest med nonnestav.

Mitt verk var å male kirker.
Jeg smykket mitt hus med det,
Til klokkene begynte å kime,
Og himmelen lyste fred.


UTSIKT

Utsikten er som et puslespill,
Med fjell og dal og fjord.
Og veien mellom alt
Er veien min.

Sjelen får hvile i hytten
Som ligger lunt i sør.
Velkommen kjære nabo
Til klostertun.

Kom, la oss sette sammen
Bit for bit til bildet.
La ensomheten få vandre
Som sol i hav.


ORD

Ordene kler meg, som ånd og luft.
Og våren er i meg som ordet
Fra himmelens blomsterbusk.

Jeg kler meg med ord fra det høye,
Og gjemmer meg i din favn.
Bortenfor alt er ditt øye,
Som lyset i Jesu navn.

25
FARVEL

Farvel til regnet.
Jeg har brutt alle lenker.
Og plommene er modne
For høsten.

Farvel til fjellet,
Og det fuktige graset,
Og epletrærne i hagen.
Farvel med tårer og smil.

Jeg dikter litt glede.
Mitt hjerte er fylt til randen
Av dufter og smak.
Og overalt ser jeg venner,
Og den ene.
En himmelstjerne i gull.

Farvel til stien, og skogen.
Jeg tar vingene på,
Og reiser med båten i kveld.
Jeg svermer på havet
Mot hvite kyster,
Og kysser dine mørke druer,
Og alt jeg kan få.


NAVN

Du hvisker mitt navn,
Og jeg holder deg fast.
Du sier med øyner
At vi hører sammen.
Du kysser i blinde,
Og gir meg et håp.

Navn er en gave,
Du elsker mitt bilde.
Jeg ser deg i drømmer,
Og hjertet slår heftig
Jeg elsker en kvinne.
Og hvisker i øret:
Skål for i aften.

26 

Sjelen står fremst i køen,
Men slipper ikke inn.
Tråkk ikke meg på helen,
Sier den late.

Jeg har et hus for drømmer
I ensomhet.
Hvem kommer med kosten
Når jeg reiser?

Køen til matbutikken
Gjør meg matt.
Velkommen igjen sier fruen
Som serverte te.

Sjelen er viktig til alt,
Sier prest og klokker.
Menigheten står i manntall,
Men glemmer ordet.


SEILE

La oss brette opp armene
Og seile med vinden.
La mystikken leve.
Vi går i land.

Det bobler i ord fra alle kanter.
Musikken strever,
Og noen må sove.

Vi setter opp teltet, og bålet brenner.
Vi seiler om kapp
Til en ny horisont.

La seilskuten lyse. Lær kunsten å se.
Vi krysser bølger,
Og mediterer.

Vi trenger selskap, og elsker, elsker.
Og gleden er fager
Som hvite engler.

27 
MINNER

Svalene flyr
Over tørre blader og jord.

Måtte hvert vingepar finne sitt hjem,
Så de kommer igjen.

Se, de flyr høyt mellom skyer
Med kraftige skjær.

Måtte de bare få hvile en stund,
I hjertenes øy.

De flyr over bølger på himmelbuen
Til engler og stjernekor.


STILLHET

Svalene reiser i stillhet
Til et nytt kontinent.
Tusen mil.

Tusen mil til Afrika,
Med stjerner som veiviser
Og sol og måne som søyler.

De skriver med vinger
En forunderlig skrift
På blå pergament.

I stillhet over landskapet
Reiser de i vemod,
Bare med noen få stopp.

Når tanken er full av næring
Letter de fra basen, og flyr.

Svalene er et speil
Til menneskenes flukt.
De bygger sitt rede med klokskap,
Og svever under låvetak
Med unger av gull.
Så reiser de en morgen i stillhet
Til toner av klokkelyng.

28
FJELL

Noen fjell er runde,
Andre er krater med bratte stup.

Noen fjell er søyler og pyramider,
Himmelstormere.
Lofotveggen reiser seg med spir,
Og speider i havet.

Vi trenger alle et fjell, og en måne,
Til drømmer og dikt,
Til rekreasjon for hjerte og sinn.

Fjellet spiller fiolin i skumringen,
Og roper i storm.
Bak fjellet er glemselen,
Og horisont til nye fjell,
Roser og groblad
Og evighet.


EN ØY

En øy i havet
Er som ingenting mot Gud.
En øy som synker, og blir borte,
Finnes ikke mer.

En øy er en oppankret båt.
Når kjettingen ryker,
Driver båten i Ingenmannsland,
Og kruttet forgår.

En øy på åpne havet
Kjemper med bølgene, og taper,
Som en vulkan uten ild.

Når en øy blir borte, roper de vise.
Men ingen forstår Gud.
Og ingen forstår regndråpene
Som får frøet til å spire.
Det er en hemmelighet,
Som lyset og livet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar